Rio-2-Blu-Icon-4.png
Tyler Blu Gunderson
Ogólne informacje
Płeć

samiec

Miejsce zamieszkania

USA, Moose Lake, Księgarnia Pod Arą Modrą (kiedyś)
Brazylia, Rio de Janeiro (lato)
Brazylia, Amazonia

Gatunek

ara modra

Znajomości
Rodzina

Julia (żona)
Tiago (syn)
Bia (córka)
Carla (córka)
Eduardo (teść)
Mimi (ciotka)
Linda Gunderson (właścicielka)
Tulio Monteiro (właściciel)
Fernando (właściciel)
Nieznana matka i nieznany ojciec

Przyjaciele

Rafael
Eva
Luiz
Nico
Pedro
Kipo
Roberto
Tycia

Wrogowie

Nigel
Marcel (przemytnik)
Tipa
Armando
Mauro
Stado marmozet
Marcel (marmozet)

Wygląd
Kolor oczu

brązowy

Kolor piór

ciemnoniebieski

Dubbing
Polski dubbing

Grzegorz Drojewski (filmy)
Leszek Zduń (zwiastuny filmu Rio)

Amerykański dubbing

Jesse Eisenberg

Blu w młodości uwięziony w klatce.

Blu- główny bohater obu części filmu Rio, partner Julii, ojciec Bii, Carli i Tiago

Biografia[edytuj | edytuj kod]

Rio[edytuj | edytuj kod]

Blu urodził się w Parku Narodowym Tijuca. Jego rodzice, nie są ukazani w filmie i prawdopodobnie po wykluciu się Blu, nie żyją. Gdy dżungla budziła się do życia i wszystkie ptaki zaczęły śpiewać piosenkę "Real in Rio" obudził się, i zaczął czuć rytm. Polubił tę piosenkę i widząc inne młode ptaki, które po krótkim spadku wzbijały się w powietrze sam rozprostował skrzydła chcąc polecieć. Kilka sekund później przemytnicy zaczęli wyłapywać ptaki i Blu spadł na ziemię po czym została na niego nałożona klatka. W niedługim czasie został przewieziony na lotnisko i razem z innymi ptakami poleciał samolotem przemytników z Marcelem na czele. Po locie został prawdopodobnie włożony do drewnianej skrzyni, która wypada z samochodu "Exotic Pets", gdy kierowca nagle zahamował. Jakiś czas później, młoda Linda Gunderson znalazła skrzynię leżącą w śniegu, wyciągnęła z niej zmarzniętego i przestraszonego Blu po czym przytuliła go i powiedziała że się nim zaopiekuje. Przez 15 lat Blu i Linda żyli razem, mieszkając w Moose Lake w Minesocie a Linda po ukończeniu studiów otworzyła Księgarnię pod Arą Modrą gdzie pracowała aż do przyjazdu Tulia Monteiro.

Wygląd[edytuj | edytuj kod]

Blu ma ciemnoniebieskie pióra i brązowe oczy. Ma białe pierścienie wokół oczu i okrąg ciemniejszych piór wokół nich. Jest wyższy, większy i nie tak smukły jak Julia. Inaczej niż ona, Blu ma tylko trzy krótkie pióra z tyłu głowy. Jego dziób i szpony są szare, ma długie pióra ogonowe i sterówki.

Relacje[edytuj | edytuj kod]

Julia[edytuj | edytuj kod]

Blu żył w Minnesocie przez piętnaście lat pod opieką Lindy. Gdy Tulio, ornitolog, powiedział jej, że Blu jest ostatnim samcem jego gatunku, jedzie do Rio i poznaje Julię. Jako nieśmiały i zakłopotany, jego impresja i podejście było dla

Taniec Blu i Julii w ptasim klubie samby

niej niezbyt zrozumiałe. Lecz później, Julia powoli przekonuje się do niego podczas wspólnej przygody.

Po tanecznym duecie, Blu nerwowo próbował przyznać się do swoim uczuć. Po tym, jak łańcuch został zdjęty, był nieszczęśliwy przez fakt, że będą musieli się rozejść. To spowodowało kłótnię między nimi, po czym Blu zdenerwowany odchodzi. Jednakże, po usłyszeniu, że Julia została złapana, decyduje się ją uratować, tracąc szansę na spotkanie Lindy. Gdy zraniona Julia wypada z samolotu, Blu bez namysłu skacze za nią dalej nie potrafiąc latać. Jako skutek jego działań, w końcu zdobywa jej serce, dzięki bezinteresownej woli pomocy.

Blu zgadza się zabrać całą rodzinę do Amazonii, tylko dlatego, by ich uszczęśliwić. Pokazuje, że może zrobić dla Julii wszystko. Gdy tylko docierają do Amazonii, Blu zaczyna czuć się zagrożony przez przyjaciela Julii z dzieciństwa - Roberto, który może mu ją wykraść. Dzięki radom swoich przyjaciół, decyduje sprawić jej niespodziankę - przynieść jej orzech brazylijski, jednak przez swoją lekkomyślność wywołuje to mecz piłki nożnej przeciw innemu stadu. Gdy Blu wyznaje Julii swoją niechęć do Amazonii, kłócą się. Mówi jej także, że dżungla nie jest domem. Blu udaje się do namiotu Lindy i Tulio, lecz jedynie by powiedzieć "do widzenia", będąc zdecydowanym, że Julia i dzieci są ważniejsi. Po spotkaniu z drwalami, wraca do niej. Oboje są ucieszeni, że widzą się ponownie. Po tym, jak kłusownicy zostają pokonani, Blu zapewnia Julię, że jest w pełni przygotowany, by spędzić resztę życia w dżungli. Zostaje wystraszony przez pająka, a wtem Julia proponuje "letnie wypady" do Rio.

Linda[edytuj | edytuj kod]

Linda jest najlepszym przyjacielem Blu. Gdy został wywieziony do USA, skrzynia w której był zamknięty wypadła z ciężarówki w Moose Lake, mieszczącym się w stanie Minnesota. Linda go uratowała. Od tamtej pory robili wszystko razem. Gdy Blu dołącza do Julii w dżungli, on i Linda żegnają się, lecz zapewniając, że będą się jeszcze spotykać. W Rio 2 widać, że są sobie bardzo bliscy. Linda macha do kamery pozdrawiając Blu, gdy jest w trakcie wywiadu w Amazonii. Zdjęcie pokazane w trakcie wiadomości pokazuje Blu i Julię na ślubie Lindy i Tulio - Blu siedzącego na ramieniu Lindy. Gdy docierają do Amazonii, Blu proponuje, by znaleźć Lindę i Tulio, lecz zostaje nagle zatrzymany przez Julię. Po decyzji o pozostawaniu w Amazonii, Blu leci do jej namiotu, by powiedzieć "do widzenia". Później uwalnia Lindę i Tulio od liny, którą byli przywiązani do trzeba przez drwali (po tym, jak Linda zaalarmowała go ptasim gwizdkiem). Gdy kłusownicy zostają pokonani, a Linda i Tulio są w trakcie wywiadu na temat przekształcenia Amazonii w dziki rezerwat, Blu siedzi na ramieniu Lindy i skrzeczy w potwierdzeniu, gdy Linda deklaruje, że będą chronić dżunglę i wszystkich ich mieszkańców razem.

Rafael[edytuj | edytuj kod]

Blu często korzysta z rad Rafaela, respektując jego mądrość i inteligencję. Widać to na przykład w drugim filmie i graficznej powieści Rio: Snakes Alive!, gdzie Blu i Julia wystarczająco mu ufają, by zostawić pod jego opieką swoje dzieci. Po raz pierwszy Blu spotyka go przypadkowo w dżungli po nieudanej próbie pozbycia się łańcucha, tukan oferuje im swoją pomoc.

Nico i Pedro[edytuj | edytuj kod]

Nico i Pedro są pierwszymi przyjaciółmi, których Blu poznaje w Rio. Często ich "pomoc" dla Blu żałośnie spala na panewce.

Pomimo ich brawurowości, Blu dalej im wystarczająco ufa, by zostawić pod ich opieką swoje dzieci, co widać w graficznej powieści Rio: Snakes Alive!.

Tulio[edytuj | edytuj kod]

Kiedy spotkali się pierwszym razem, Blu jest zdenerwowany jego próbami "komunikacji" i próby zmuszenia go do latania (polegającej na rzuceniu nim przez pokój). Jednak, Blu bardzo szanuje oraz jest zdumiony jego pracą na rzecz ptaków w Brazylii.

Nigel[edytuj | edytuj kod]

Nigel jest jego największym wrogiem. Gdy pierwszy raz się spotykają, Nigel pozuje na chorego, jednak od razu reaguje gniewnym spojrzeniem na Blu i jego "zdrowia życzę". Od kiedy jego zła natura została wyjawiona, jego wygląd w oczach Blu zmienia się o 180 stopni. Złowieszczo gardzi Blu, stale próbuje go upokorzyć, terroryzować, czy po prostu zranić. Gdy Nigel łamie Julii skrzydło, Blu po raz drugi klasyfikuje jego poczynania jako "bardzo nieładne", by wysłać go w stronę śmigła samolotu. Dalej są swoimi wrogami, dodatkowo Nigel jest wrogiem Julii. Blu nadal ma koszmary nocne na jego temat. W Rio 2, Nigel szykuje zemstę na Blu, za upokorzenie i pokonanie go.

Luiz[edytuj | edytuj kod]

Blu jest bardzo przestraszony na jego widok - myśli, że ma ochotę go zaatakować i zjeść. Od kiedy odkrywają, że to żart, Blu traktuje go bardzo przyjacielsko, jednak odpycha go od niego to, że Luiz ciągle się ślini.

Bia, Carla i Tiago[edytuj | edytuj kod]

Jak to w rodzinie - wszyscy są sobie bardzo bliscy. Kocha ich tak bardzo, że byłby gotów dla nich całkowicie opuścić Rio de Janeiro, jedynie, by oni i Julia byli szczęśliwi. Widać, że najbliższe stosunki zachowuje z nim Bia - prawdopodobnie dlatego, że przejęła większość jego cech, jednak jest o wiele mniej lękliwa.

Eduardo[edytuj | edytuj kod]

Kiedy pierwszy raz się widzą, nie mają "dobrego startu". Blu, jako jego zięć, robi na nim niezbyt dobre wrażenie. Wygląda na to, że Eduardo nie jest zbytnio ucieszony relacjami Blu i Julii. Wszystko pogarsza się, gdy odkrywa, że Blu był "zwierzątkiem domowym". W prywatności, Blu potajemnie oskarża go o jego poglądy, choć ciągle dąży, by wyjść lepiej w jego oczach. W końcu, Blu zapracowuje na respekt po pokonaniu drwali.

Mimi[edytuj | edytuj kod]

Jego powinowata ciotka, Mimi, jest jedyną osobą z rodziny Julii, która akceptuje Blu. Niweluje konflikt pomiędzy Blu i Eduardo, któremu Mimi cały czas przypomina, że musi uszanować wybór Julii, pomimo jego zdania na temat Blu.

Roberto[edytuj | edytuj kod]

Gdy się poznają, Blu czuje się niekomfortowo na każdą myśl o jego relacjach z Julią. Wygląda na to, jakoby Roberto mógł zrobić prawie wszystko, czego Blu nie umiał, a w dodatku pięknie śpiewa. Roberto jest bardziej pewny siebie, przez co Blu czuje się niewiarygodnie nieadekwatnie. Jest przestraszony, że Julia może się w nim zakochać, a później stać się jego największym wrogiem. Gdy Roberto zostaje sparaliżowany strachem przez drwali, Blu uderza go, by się opamiętał - i bierze całą sytuację w swoje ręce.

Felipe[edytuj | edytuj kod]

Kiedy się pierwszy raz spotykają, Blu zbulwersował się, gdy Felipe nazwał go m.in. "pomagierem Eduardo". Gdy Felipe i jego przyjaciele oddalili się, Blu skomentował, że wydawali się sympatyczni. Gdy przypadkowo wkracza na terytorium wrogiego klanu, zostaje przez nich zastraszony, a kiedy próbuje się wytłumaczyć i wycofać, jego plan spala na panewce. Kiedy cała sprawa zamienia się w mecz piłki nożnej, Blu przypadkiem podaje piłkę do Felipe, który zaszydził z niego. Podczas walki z drwalami, Blu dołącza do niego w kopaniu w nich orzechami brazylijskimi.

Umiejętności[edytuj | edytuj kod]

  • Naśladowanie
    • Naśladował budzik, dzwonek, a także alarm samochodowy, gdy budził Lindę. Chwilę później, udawał dźwięk policyjnej syreny jadąc na samochodziku.
    • Później, podczas ucieczki, naśladował szczekanie, by wystraszyć kota o imieniu Clyde.
  • Pisanie na klawiaturze
  • Czytanie
  • Taniec
  • Śpiewanie
  • Jazda na deskorolce bądź zabawce
  • Ludzka inteligencja
    • Pracował z Lindą w księgarni, a nawet przeczytał dziesiątki książek przez wszystkie lata
    • Potrafi także łatwo otwierać zamki.
  • Latanie
    • Uczy się latać podczas końcówki pierwszej części filmu
  • Akrobatyka
    • Nieumiejętność latania pomogła mu w nauczeniu się tej sztuki perfekcyjnie; potrafi wykonywać nawet sztuczki pomagające się mu przemieszczać
  • Udawanie zmarłego
  • Korzystanie z gaśnicy
  • Gotowanie
  • Siła
    • Bez trudu potrafi unieść Julię lub dwójkę dzieci. Może także podnieść Nigela i dynamit (jednak już z trudnością)
  • Operowanie GPS'em
  • Prędkość
    • W Rio 2 widać, że może osiągnąć znaczną prędkość w trakcie lotu.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • W rosyjskiej wersji nazywa się Голубчик (Golubchik)
  • Skrzynia, w której był zamknięty, ma numer "A-44", który najprawdopodobniej jest parodią popularnego wśród filmów Disneya numeru "A-113".
  • Na początku pierwszego filmu, Linda podaje mu kubek gorącej czekolady. W rzeczywistości czekolada jest toksyczna dla ptaków.
  • W Australii mieszka osoba, która nazywa się Tyler Blu Gunderson.

Wystąpił[edytuj | edytuj kod]

Filmy[edytuj | edytuj kod]

Gry[edytuj | edytuj kod]

  • Angry Birds Rio

Inne[edytuj | edytuj kod]

  • Reklama Kii Rio
  • Szczęśliwego Nowego Roku
  • Stoisko z owocami (usunięta scena)

Galeria[edytuj | edytuj kod]

Osobna galeria

Obrazki Promocyjne[edytuj | edytuj kod]